vognen

klar til nyt

Vognen

For et par år tilbage ville jeg bygge en vogn til vores børnebørn. Selvfølgelig skulle den være "a la fund", så jeg kiggede på Klosterlund-kærren fra sen bondestenalder. Jeg lavede 2 hjul ,bund og pileflettet kasse og opdagede hurtigt, at det var hårdt for ryggen at trække med kærren, hvis børnene skulle sidde nogenlunde vandret. Trods dette var kærren med på Næsby sommeren 2007.Løsningen på kærrens skævheder kunne afhjælpes med en højere buk på akselen.  På billedet herunder ses aksel med den forhøjede buk, de to hjul og nye nav til hjul.

Den forhøjede buk var god for ryggen, men forværrede ballancen, så jeg besluttede at lave en firhjulet vogn. Jeg kiggede på vikingetidsvognen fra Astrup-Jelling og brugte den som forlæg, blot ca.1/3 mindre.
For at få lille drejeradius, valgte jeg at lave bukke en smule højere og dermed få vognkassen ca. 5 cm. højere end original.
skitse til vogndele

Vognen er opbygget i mange dele der uden fik-fakserier kan adskilles, lige som originalen. Der er kun brugt jern til de fire splitter ,"lundstikker", der holder hjulene inde på akselen.

vognens dele

De fleste dele til vognen er lavet i lagret træ. Nav, egre, aksler, bukke og faddingsstyr er lavet i egetræ. Hjulenes 4 fælgstykker er af elm, mens vognkassen er af lærketræ. Trækstang er af asketræ.

klar til olie 24/4-2008

før 1.tur

Trods at vogen ikke havde fået linolie skulle børnebørnene prøve den. Den kunne nemt bære dem og de sad godt.

Næste gang den luftes bliver på Ribe vikingemarked.Fejl !!!!! - den blev først luftet i Næsby.
Luftningen i Næsby gik godt, selv unge tøser fik en tur.

bedstefar som hest

Ung pige blir luftet i vogn Næsby forår 2008

Ribe-vogn

I foråret 2009 lavede jeg en vogn til brug for "historie-oplevelser" i Ribe by. Den blev lavet med kraftigere og større hjul - også kassen blev af tykt træ. Så der skulle være mulighed for at vognen kan skrumle gennem byens gamle gader.
Ribe vognen i dele

Ribe vognen klar til afgang.